Med stöd av bostadsrättslagen och föreningens stadgar har styrelsen utfärdat följande:
Ordningsregler:
- Bostadsrättshavaren skall vara aktsam om och vårda egen lägenhet som föreningens egendom i övrigt.
- Om det i lägenheten uppstår en sådan skada, att dess avhjälpande ej kan uppskjutas, skall styrelsen omedelbart underrättas härom. Anmälan skall även göras om vattenkranar visar sig otäta eller om avlopp blivit tilltäppta.
- I lägenheter får inte utföras sådant arbete som kan störa övriga lägenhetsinnehavare eller bedrivas yrkes- eller affärsverksamhet utan styrelsens medgivande.
- Sophantering skall ske enligt anvisningar.
- Ingen förvaring får ske i trapphusen.
- Vintertid skall tillses att frysskada på vattenledning ej uppstår på grund av att fönster eller dörr lämnats öppen. Vattenkran får ej lämnas öppen, detta gäller även om vattnet är avstängt.
- Om djur bor i lägenheten skall dessa tillses så att de inte förorenar, gör ofog eller för oljud.
- De särskilda föreskrifter som gäller TV-anläggningen skall följas. Utomhusantenn eller parabol får ej uppsättas utan styrelsens medgivande. Ansökan skall vara skriftligen.
- Markiser, altaner, plank och staket, samt övriga anordningar, får uppsättas endast om de beträffande färg, form och utförande i övrigt godkänts av styrelsen. Ansökan skall vara skriftlig.
- Montering av armaturer, vädringshängare, markiser o dylikt i putsad fasad får ej göras utan styrelsens godkännande. Ett ingrepp i fasader av puts kan påverka dess täthet, Vid håltagning i fasaden måste hålen tätas med åldersbeständig fogmassa, som är godkänd för att appliceras på putsade ytor. Infästningen får inte vibrera i fasaden för då håller inte fogmassan. Styrelsen har rött att anmoda medlemmen att demontera felaktigt monterad utrustning i putsad fasad eller utföra demontering på medlemmens bekostnad.
- Skyltning genom anslag utom lägenheten får ej ske utan styrelsens medgivande.
- Bostadsrättshavaren skall rätta sig efter övriga särskilda föreskrifter som utfärdats av styrelsen.
- Vid utförande av musik eller användande av TV, radio eller annan motsvarande utrustning i lägenheten efter kl. 22.00 och före kl. 07.00 skall tillses att andra inte störs därav.
- När det gäller grillning på balkonger och uteplatser följer föreningen Räddningsverkets rekommendationer att grillning med öppen låga, kol och gasol, är förbjudet. Grillning med el-grill tillåts. Rökning på balkonger skall undvikas, då lägenheternas friskluftsintag finns vid balkonger och sovrum.
- Undvik att gå och cykla över gräsmattor och planteringar. Framförande av motorfordon över gräsmattor och planteringar får ej förekomma.
- Dessa ordningsregler skall likaså iakttas av bostadsrättshavarens familj och gäster eller dem som av honom/henne inryms i lägenheten.
Rutin för klagomål av störningar:
Bra att veta om klagomål och störningar i BRF
Att bo i BRF är fantastiskt på många sätt, men det kräver också förståelse och tolerans för människors olikheter, vanor och dygnsrytm. I BRF Smedjebackarna 1 finns det reglerat i stadgar och i ordningsregler, på vilka sätt medlemmarna bör visa hänsyn till varandra för att minska risk för störningar. Utöver detta uppmuntras ett tolerant förhållningssätt för att bibehålla god stämning grannar emellan.
När det gäller klagomål på störningar i BRF bör själva störningen bedömas utifrån sin allvarlighetsgrad. En del störningar är klart allvarliga (kriminalitet, drogmissbruk, social misär, hot och våld) medan andra störningar är av sådan natur att de inte anses vara störningar i egentlig mening. Det sistnämnda kan innebära att man störs av att barn leker och låter ute på gården under dag och kvällstid (fram till kl. 22) eller att det låter från andra närliggande lägenheter eller från trapphus.
BRF Smedjebackarna 1 har utarbetat en rutin för att alla medlemmar ska ha kännedom om hur medlemmar går till väga vid upplevda störningar från andra bostadsrättsinnehavare, samt för att informera om hur styrelsen hanterar klagomål. Vid behov tar styrelsen juridisk hjälp då en del störningar kan anses vara grund för uppsägning.
Vad behöver jag göra innan jag kontaktar styrelsen med klagomål om störningar?
Du som bostadsrättsinnehavare i BRF Smedjebackarna 1 ska,
innan du kontaktar styrelsen, alltid (med undantag av mycket allvarliga störningar som hot, våld osv) själv kontakta den bostadsrättsinnehavare (och ev. andrahandshyresgäst) som störningen och klagomålet gäller. Syftet med denna kontakt är att göra klagomålet känt (informera om att du störs och på vilket sätt du störs) och för att diskutera en lösning.
Hur lämnar jag ett klagomål om störning?
Om du har kontaktat den bostadsrättsinnehavare störningen gäller (eller störs av de allvarliga störningar som beskrivits ovan) men upplever att du inte fått gehör, kan du kontakta styrelsen för hjälp. Styrelsen behöver ha tillräckliga uppgifter från dig för att kunna bedöma störningens allvarlighetsgrad. Denna bedömning görs vid behov i samråd med jurist.
Du kan lämna uppgifter via styrelsens e-post eller via brev i styrelsens brevlåda (trapp C). Var noggrann med att inkludera följande uppgifter:
1. Ditt namn, lägenhetsnummer med fem siffror, telefonnummer. Du behöver vara medveten om att uppgifterna om dig inte är konfidentiell information. Den bostadsrättsinnehavare som störningen gäller kan efterfråga vem som lämnat klagomålet. I sådana fall, lämnar styrelsen i ut denna information, men avvikelser kan ske.
2. Beskrivning av din kontakt med bostadsrättsinnehavaren och ev. andrahandshyresgäst gällande störningen (datum, resultat av kontakten).
3. Någon typ av dokumentation av störningen (tex logg med datum, tider störningen skett).
4. Beskrivning av hur störningen påverkar dig.
5. Ditt förslag till lösning.
Vad händer efter jag lämnat klagomål om störning?
1. Styrelsen bekräftar att klagomålet är mottaget.
2. Störningen tas upp som ett informations- och diskussionsärende vid nästkommande styrelsemöte dels i syfte att informera ledamöter/suppleanter om att ett klagomål har inkommit, och dels i syfte att bedöma om störningens natur är av allvarligt slag.
3. Om störningen anses vara av sådant slag att det krävs en åtgärd, kontaktar ledamot i styrelsen den bostadsrättsinnehavare störningen/klagomålet gäller. Syftet med denna personliga kontakt är att informera om att ett klagomål inkommit samt om styrelsens bedömning av allvarlighetsgraden. Bostadsrättsinnehavaren uppmanas därmed att inom mycket kort tid (en vecka) upphöra med störningen.
4. Om störningen anses vara av allvarlig natur och att de ovan beskriva personliga kontakterna inte har lett till att störningen har upphört, kan ytterligare åtgärder tas. En sådan åtgärd är att en så kallad rättelseanmodan skickas till bostadsrättsinnehavaren. Denna anmodan baseras på 7 kap. 9 § bostadsrättslagen (BRL) och sänds i rekommenderat brev till bostadsrättsinnehavaren med uppmaning att störningarna omedelbart ska upphöra. Ett liktydande exemplar av rättelseanmodan sänds till Socialnämnden Uppsala kommun.
5. Vid störningar som kan ligga till grund för uppsägning samarbetar styrelsen med jurist.
Ladda ned
![]() |
